top of page
Machiel Bijl

Wat is DLSS en wat is upscaling?

Als gamer ben je tijdens je sessie schieten vast wel eens het instellingen menu ingedoken. Je komt daar allerlei opties tegenkomen. Denk aan resolutie, V-sync, Ray-Tracing maar dus ook DLSS. Je vraagt je wellicht af of deze optie aan moet en wat het voor- of nadeel hiervan is. In dit artikel leg ik je de werking van DLSS uit en geef ik je advies hoe je deze goed kan gebruiken.


Hoe werkt DLSS

Wat is DLSS?

Allereerst is het belangrijk te vermelden dat DLSS een feature is die alleen beschikbaar is voor Nvidia GPU's. Als je een AMD videokaart hebt dan kan je de tegenhanger van AMD gebruiken, genaamd FSR.


DLSS is een techniek die gebruik maakt van AI. Het biedt het potentieel om meer frames per seconde uit jouw GPU te persen. DLSS staat voor "Deep Learning Super Sampling". Super Sampling is een techniek die al langer gebruikt wordt.


Hoe werkt DLSS?

Traditionele super sampling is een techniek waarbij beeld op een hogere resolutie wordt berekend dan op jouw display afgespeeld wordt. Dit zie je terug bij Anti-Aliasing, een techniek die scherpe randjes kan wegwerken. Door gebruik te maken van traditionele super sampling ziet je game er vaak scherper en natuurlijker uit. Doordat je de game op een hogere resolutie laat verwerken vraagt dit wel om een hogere inspanning van de GPU.


Maar wat nou als je juist minder inspanning van die GPU wil vragen? Bijvoorbeeld als je een goedkopere videokaart hebt die jouw spel maar net kan draaien. Dan kan DLSS uitkomst bieden. Bij DLSS doe je het omgedraaide van traditionele Super Sampling. Het berekend een lagere resolutie dan je op je scherm te zien krijgt en laat AI hiervoor compenseren. Eigenlijk is het alsof je een klein plaatje vergroot. Normaal zou het plaatje vaag en vol pixels worden. Bij DLSS zorgt AI ervoor dat dit juist niet gebeurt. AI vult de ontbrekende pixels als het ware in.


Hoe werkt DLSS 2.0

Hoe werkt DLSS 3.0

Inmiddels is er ook DLSS 3.0. Deze versie werkt weer anders en is geen vorm van upscaling. Bij DLSS 3.0 worden er extra beeldjes tussen frames toegevoegd. Deze neppe beeldjes worden gegenereerd door AI. Deze techniek wordt DLSS Frame Generation genoemd. Zie het als een trein met wagons waar tussen iedere wagon nog eventjes een wagon wordt gepropt. Dit verdubbeld dus ook letterlijk het aantal frames per seconde (FPS). Het bizarre is dat AI dus na ieder echte frame een inschatting maakt van hoe de volgende frame er uit moet komen te zien en op basis hiervan een frame genereert. Dit is nooit 100% nauwkeurig dus het resultaat is wel dat beeldjes regelmatig vervormen. Het probleem is dan ook dat deze manier van genereren het meest nauwkeurig is als het aantal FPS al wat hoger ligt omdat er dan wat meer samples zijn waar AI van kan leren.


Hoe werkt DLSS 3.0

Wanneer gebruik je DLSS?

DLSS is een hele handige feature om te gebruiken als je merkt dat jouw videokaart moeite heeft met het draaien van jouw resolutie. Dus stel je voor dat je een nieuwe monitor hebt gekocht met een 4K resolutie maar je hebt een RTX 4070 dan zal je in sommige spellen niet een hele hoge framerate hebben. Met DLSS kan je de resolutie van je spel op 1440p zetten terwijl je wel 4K op je scherm te zien krijgt. Die 1440p kan je RTX 4070 waarschijnlijk wel goed draaien waardoor je alsnog een stabiele game ervaring hebt. Je hoeft dus niet je hele portemonnee te laten plunderen voor een RTX4080s als je in 4K wil gamen.


Je komt ook vaak nog de term "native resolution" tegen. Dit is wanneer je de GPU op dezelfde resolutie laat draaien als er op jouw scherm komt. Er komt dus geen DLSS of upscaling aan te pas. Dit geeft in games altijd het mooiste resultaat. Echter wordt DLSS nog steeds door ontwikkeld en is in veel games het verschil in kwaliteit zeer klein.


Let wel op, DLSS is een mooie techniek maar zeker niet zaligmakend. Je wilt alsnog een redelijk goede PC om op 4K te kunnen gamen, ook met het gebruik van DLSS.


Wat het je nodig om DLSS te gebruiken?

Zoals eerder beschreven heb je een Nvidia videokaart nodig als je DLSS wil gebruiken. DLSS wordt ondersteunt sinds de RTX serie. Heb je een GTX kaart dan werkt DLSS helaas niet voor jou. Maar met een RTX 2060 kan je dus wel gebruik maken van DLSS ondanks dat deze kaart al heel wat dienstjaren heeft. DLSS 3.0 is alleen beschikbaar voor RTX 4000 kaarten. Naast dat je videokaart DLSS moet ondersteunen moet ook de game die je wil spelen DLSS ondersteunen. Moderne titels hebben dit vrijwel standaard maar het is de moeite om dit even uit te zoeken.


RTX 4090

Conclusie

Kan je in Native resolutie gamen omdat je een videokaart hebt die past bij jouw monitor? Dan zou ik zeker adviseren om in native te gamen. Dit geeft namelijk het mooiste resultaat. Heeft jouw GPU net een beetje moeite om jouw game te draaien op een gewenste resolutie? Gebruik dan DLSS 2.0. Upscaling geeft na native het mooiste visuele resultaat. Heb je echt een flink stotterende game en beschik je over een RTX4000 kaart? Dan zou je eens DLSS 3.0 kunnen proberen. Liever een vloeiende game met af en toe wat rare frames dan een game die slecht speeldbaar is!


Ben jij op zoek naar een nieuwe PC? Laat hem bouwen door ikbouwjepc.nl! Of ben je op zoek naar een nieuwe GPU maar weet je niet waar je naar moet kijken? Lees eens mijn artikel over VRAM of over de concurrentie tussen AMD en Nvidia.



Comments


bottom of page